اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد بچه

اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد بچه

ترکیه کشوری معتدل با آداب و رسوم نزدیک به کشورمان ایران هر ساله پذیرای مهاجران زیادی است که آرزوی اخذ اقامت و تابعیت این کشور را دارند. یکی از پرطرفدارترین راه های اخذ اقامت ترکیه که این روزها ذهن بسیاری از زوج های جوان ایرانی را به خود مشغول کرده است اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند می باشد. اگر می خواهید جزئیات آخرین قوانین شهروندی ترکیه از طریق زایمان را بدانید و برنامه ریزی ایمن برای آینده خود و فرزندتان داشته باشید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قوانین و شرایط اخذ تابعیت و اقامت ترکیه از طریق تولد

قبل از بحث در مورد قوانین و شرایط اخذ تابعیت و اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند، لازم به ذکر است که کشورهای مختلف برای اعطای تابعیت به افراد از دو اصل پیروی می کنند: اصل زمینه و اصل خون. اصل زمینه به این معناست که اگر نوزادی در قلمرو یک کشور متولد شود، حتی اگر والدین او شهروند این کشور نباشند، نوزاد به عنوان شهروند و شهروند این کشور شناخته می شود. اصل خون نیز به این معناست که اگر حداقل یکی از والدین نوزاد تابعیت کشور را داشته باشد، نوزاد نیز از بدو تولد تابعیت این کشور را دارد. برخی کشورها مانند ایران شرط اعطای تابعیت به نوزاد را بر اساس تابعیت پدر ارزیابی می کنند، اما کشورهایی هم هستند که اگر فقط یکی از والدین نوزاد (والدین اهمیتی نداشته باشد) یک شهروند این کشورها، نوزاد به عنوان شهروند و شهروند این کشور به رسمیت شناخته شود. ترکیه یکی از این کشورهاست. طبق ماده 66 قانون اساسی ترکیه، اگر والدین نوزاد شهروند ترکیه باشند، نوزاد از بدو تولد به عنوان شهروند ترکیه شناخته می شود، حتی اگر در خارج از ترکیه متولد شود. اما اگر هیچ یک از والدین نوزاد متولد شده در ترکیه شهروند ترکیه نباشند، نوزاد از بدو تولد تابعیت ترکیه محسوب نمی شود. در این صورت والدین کودک باید اقدامات قانونی را انجام دهند تا فرزندشان تابعیت ترکیه را دریافت کند. اگر نوزاد از والدینی متولد شود که شهروند ترکیه نیستند، والدین مسئول تعیین وضعیت اقامت فرزندشان در ترکیه هستند. برای این منظور لازم است در اسرع وقت و حداکثر تا 30 روز پس از تولد نوزاد به اداره ثبت احوال و نفوس ترکیه مراجعه و تولد فرزند وی را ثبت کنند. تولد نوزاد نیز باید در اداره مهاجرت استان ثبت شود. ترکیه پس از 6 ماهگی برای نوزاد شناسنامه صادر می کند. نوزاد دارای شناسنامه در ترکیه است و اجازه اقامت در ترکیه را می گیرد. پس از صدور گواهی تولد نوزاد، والدین باید وضعیت اقامت خود را در ترکیه مشخص کنند تا بتوانند به طور قانونی در ترکیه زندگی کنند. لازم به ذکر است که اقامت و تابعیت دو مقوله متفاوت هستند. اقامت در ترکیه به معنای زندگی و کار در ترکیه، بدون شناسنامه ترکی، بدون حق رای و بدون مجوز کار در تعدادی از مشاغل خاص است. اما تابعیت ترکیه به معنای برخورداری کامل از شهروندی ترکیه، کارت شناسایی ترکیه، حق رای و سایر مزایای شهروندی ترکیه است.

اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد بچه

نوزادی که در خاک ترکیه متولد می‌شود اقامت ترکیه را به دست می‌آورد، اما برای اخذ تابعیت ترکیه لازم است پس از رسیدن به سن قانونی (۱۸ سالگی) نسبت به اخذ تابعیت و شناسنامه ترکیه‌ای اقدام کند. بدین منظور لازم است که:

پیش از درخواست شهروندی به مدت ۵ سال در خاک ترکیه اقامت داشته باشد.

نشان دهد که قصد اقامت در کشور ترکیه را دارد.

خطری برای بهداشت عمومی جامعه نداشته باشد.

اخلاق‌گرا و قانون‌مند باشد.

به زبان ترکی مسلط باشد.

درآمد کافی داشته باشد و از پس مخارج زندگی خود و افراد دیگری که تحت سرپرستی وی هستند برآید.

امنیت ملی ترکیه را تهدید نکند.

مدارک لازم برای اخذ تابعیت و اقامت ترکیه از طریق تولد

والدین نوزادی که در خاک ترکیه متولد شده است، جهت اخذ اقامت فرزندشان لازم است به اداره امور جمعیت و ثبت‌احوال ترکیه مراجعه نموده و:

  • مدارکی دال بر اقامت خود در ترکیه ارائه کنند.
  • اصل و کپی مدارک شناسایی (گذرنامه) خود، سند ازدواج/طلاق خود و گواهی تولد نوزاد صادره از طرف بیمارستان را ارائه کنند.
  • فرمدرخواست اقامت در ترکیه را برای نوزاد تکمیل کنند.
  • هزینه ثبت مشخصات نوزاد را بپردازند.

فردی که در خاک کشور ترکیه از والدینی غیر ترک متولد شده باشد، پس از رسیدن به سن قانونی و در صورت دارا بودن شرایط شهروندی ترکیه (که بالاتر ذکر گردید)، می‌تواند با ارائه مدارک زیر جهت اخذ تابعیت ترکیه اقدام کند:

  • مدارک شناسایی و هویتی (شناسنامه و گذرنامه)
  • جواز اقامت در کشور ترکیه
  • ۴ عکس پرسنلی مربوط به ماه جاری
  • تأییدیه میزان درآمد ماهیانه
  • مدرک تسلط به زبان ترکی
  • مدارک شناسایی کامل همسر و فرزندان (درصورتی‌که ازدواج کرده و بچه‌دار شده باشد)

مدارک لازم برای ثبت تولد در کنسولگری

والدین نوزادی که در ترکیه به دنیا آمده اند، پس از ثبت تولد فرزند خود در اداره جمعیت و وضعیت مدنی ترکیه، می توانند به کنسولگری ایران در ترکیه مراجعه کرده و مدارک شناسایی نوزادان ایرانی را نیز دریافت کنند. مدارک لازم برای اخذ شناسنامه ایرانی نوزاد عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی و هویتی والدین
  • گذرنامه والدین
  • سند ازدواج/طلاق والدین
  • گواهی تولد نوزاد صادره از طرف بیمارستان
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه

تابعیت مضاعف در اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد

تابعیت مضاعف به معنای داشتن حق شهروندی بیش از دو کشور است. برخی کشورها مانند ایران تابعیت دوم اتباع خود را به رسمیت نمی شناسند و برخی کشورها تنها به افرادی که تابعیت قبلی خود را ترک کرده اند تابعیت می دهند. خوشبختانه ترکیه یکی از کشورهایی است که تابعیت دوگانه را به رسمیت می شناسد. این بدان معناست که اگر فرزندی از والدین ایرانی در ترکیه متولد شده باشد، آن فرزند علاوه بر داشتن تابعیت و تابعیت ایرانی می تواند تابعیت و تابعیت ترکیه را نیز دریافت کند.

مزایا و امتیازات زندگی و اقامت در ترکیه

بدون شک زندگی در ترکیه با مزایایی همراه است. مزایایی که بسیاری از هم‌وطنانمان را به اقامت در این کشور و بنا نهادن آینده‌ای بهتر برای خود و فرزندانشان ترغیب می‌کند. با اقامت در کشور ترکیه، شما می‌توانید:

  • در کشوری خوش آب‌وهوا با آداب‌ورسوم نزدیک به کشورمان ایران زندگی کنید.
  • حساب بانکی افتتاح کنید و به سیستم بانکی بین‌المللی دسترسی داشته باشید.
  • کالاهای مورد نیاز خود را به‌راحتی از هر جای دنیا به‌صورت اینترنتی سفارش دهید و درب منزلتان تحویل بگیرید.
  • بدون کوچک‌ترین نگرانی از تحریم‌ها، کسب‌وکاری بین‌المللی راه بیندازید و درآمد دلاری کسب کنید.
  • در دانشگاه‌های معتبر ترکیه با شهریه‌ای مقرون‌به‌صرفه تحصیل کنید و آینده شغلی خود و فرزندانتان را تأمین کنید.
  • قدرت خرید بالاتری داشته باشید و به نسبت حقوقی که دریافت می‌کنید، رفاه و آرامش بیشتری داشته باشید.
  • با خیال آسوده‌تری سرمایه‌گذاری کنید و از بابت امنیت مالی خود مطمئن‌تر باشید.
  • با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه صاحب ملک شخصی شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

گات ترکیمشاهده نوشته ها

گات ترکی مشاوران سرمایه گذاری جهانی با بیش از ده سال تجربه در زمینه املاک ، ثبت شرکت ، مهاجرت ، مبادله ارز و تجارت الکترونیکی در ترکیه را در رزومه ی خود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonجهت مشاوره تماس بگیرید.