حضور در ترکیه بیش از مدت ویزا

حضور در ترکیه بیش از مدت ویزا

از آنجایی که سالانه تعداد زیادی از ایرانیان برای گردشگری، کار، تحصیل یا زندگی به ترکیه سفر می کنند، آگاهی از قوانین اقامت این کشور ضروری به نظر می رسد. در برخی موارد، نقض قوانین اقامت در ترکیه ممکن است منجر به اخراج یا ممنوعیت ورود مجرم به این کشور شود.

مدت قانونی حضور در ترکیه بدون ویزا

ترکیه به دلیل روابط سیاسی و فرهنگی با سایر کشورها، شرایط ویزا برای کشورش متفاوت است. با توجه به روابط خوب سیاسی ایران و ترکیه؛ شهروندان ایرانی می توانند برای مدت محدود 90 روز از 180 روز بدون ویزا وارد این کشور شوند. اگر می خواهید بیش از 90 روز در ترکیه بمانید، باید به اداره مهاجرت ترکیه (GUCH) مراجعه کرده و برای اجازه اقامت اقدام کنید. اقامت شما در ترکیه نه تنها قانونی بلکه اجباری است، از زمان درخواست تا زمان تعیین شده برای مصاحبه (قرار ملاقات)، حتی اگر بیش از 90 روز طول بکشد. این بدان معناست که شما باید تا زمان تعیین وقت در ترکیه بمانید.

انواع اقامت در ترکیه

پیش از آن‌که به مشکلاتی که حضور بیش از مدت زمان ویزای یا اقامت برای فرد ایجاد می‌کند، بپردازیم، شیوه‌های مختلف اخذ اقامت ترکیه را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

اقامت کوتاه مدت / توریستی

دریافت اقامت کوتاه مدت در ترکیه به این معناست که فرد اجازه اقامت یک ساله در این کشور را دارد. اقامتگاه های توریستی برای ذینفع محدودیت هایی دارد. این اقامت شامل مجوز کار و تحصیل در آن کشور نمی شود و پس از پایان دوره یک ساله قابل تمدید نیست. مگر اینکه دارنده اجازه اقامت از راه های دیگری مثلاً از طریق سرمایه گذاری برای اقامت جدید اقدام کند. بدیهی است در پایان اقامت توریستی فرد باید ترکیه را ترک کند و تا یک سال اجازه بازگشت به کشور را نخواهد داشت و در صورت تاخیر در خروج از ترکیه مشمول تحریم می شود.

اقامت طولانی مدت در ترکیه

این نوع اقامت با سرمایه گذاری در ترکیه امکان پذیر می شود، به این معنی که فرد می تواند از طریق راه اندازی کسب و کار، خرید اوراق قرضه بانکی، خرید سهام، سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی و خرید ملک در ترکیه برای اخذ اقامت ترکیه اقدام کند. این یک راه بسیار ساده و مطمئن برای به دست آوردن مسکن است. میزان سرمایه و محل سرمایه گذاری نقش تعیین کننده ای در طول مدت اقامت دارد. در هر صورت تمدید اقامت به لطف سرمایه گذاری و همچنین شرایط اخذ تابعیت ترکیه به راحتی امکان پذیر است. اما در صورتی که فرد اقامت خود را تمدید نکند مشمول جریمه می شود.

جریمه اقامت بیش از حد در ترکیه

اقامت خانودگی

مدت اعتبار اقامت خانواده در ترکیه دو سال بوده و قابل تمدید می باشد. این اجازه اقامت برای افرادی صادر می شود که یا با اتباع ترکیه ازدواج کرده اند یا اعضای خانواده خارجیانی که در غیر این صورت اجازه اقامت در ترکیه را دریافت کرده اند.

اقامت تحصیلی

پذیرش در دانشگاه ها، موسسات آموزشی و مدارس ترکیه به شما امکان تحصیل در ترکیه را می دهد. مدت زمان این نوع اقامت بستگی به دوره آموزشی ای دارد که فرد در آن ثبت نام کرده است. در پایان دوره امکان تمدید اقامت از طریق کار، سرمایه گذاری و خرید ملک برای فرد وجود دارد. در غیر این صورت باید ظرف مدت معینی ترکیه را ترک کند.

سایر شیوه‌های دریافت اقامت در ترکیه

علاوه بر روش هایی که در بالا ذکر شد، راه های دیگری نیز برای اخذ اقامت ترکیه وجود دارد که کمتر رایج هستند. از جمله دریافت اقامت برای شرکت در پروژه های علمی تحقیقاتی، دریافت اقامت پزشکی، دریافت اقامت بشردوستانه و اقامت برای شرکت در برنامه آموزش زبان ترکی. مدت زمان این اقامت ها معمولا به مدت زمان درمان، پروژه، پایان آموزش و … بستگی دارد، همچنین در صورت عدم تمایل به اقامت می توانید اقامت خود را با روش های دیگر تمدید کنید و یا ترکیه را ترک کنید.

تمدید اقامت

پیش از پایان یافتن مدت اقامت فعلی باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایئد، برای این منظور با تکمیل مدارک باید به اداره‌ی مهاجرت ترکیه مراجعه نمائید و درخواست خود را به مقامات ترک تقدیم نمائید. پس از بررسی مدارک و تائیدشان اجازه‌ی جدید اقامت برای شما صادر خواهد شد.

چنانچه بیش از مدت ویزا و اقامت، در ترکیه حضور داشته باشد، این حضور غیر قانونی تلقی می‌شود و جریمه در پی دارد.

مدارک لازم جهت تمدید اقامت:

  • تکمیل فرد تمدید وتغییر نوع اقامت
  • ارائه‌ی اصل و کپی پاسپورت
  • چهار عدد عکس جدید از خود
  • ارائه‌ی اطلاعات محل سکونت، اجاره نامه و یا سند ملک
  • اثبات تمکن مالی و ارائه‌ی اطلاعات شغلی
  • ارائه‌ی بیمه‌نامه
  • و پرداخت هزینه‌های تمدید

جریمه اقامت بیش از حد در ترکیه

اگر ویزا یا اقامت خود را تمدید نکنید، هنگام خروج از ترکیه باید جریمه بپردازید. این مبلغ با توجه به سن، ملیت و مدت حضور غیرقانونی در ترکیه محاسبه می شود. همچنین، نقض قانون ممکن است محدودیت هایی را برای بازگشت به ترکیه ایجاد کند.

  • حضور غیر مجاز در ترکیه از 1 تا 15 روز: بدون ممنوعیت ورود، جریمه‌ی نقدی.
  • حضور غیر مجاز در ترکیه از 16 روز تا 3 ماه: ممنوعیت ورود به ترکیه به مدت 3 ماه و نیز پرداخت جریمه‌ی نقدی.
  • حضور غیر مجاز در ترکیه بیش از 3ماه: ممنوعیت ورود به ترکیه به مدت 6 ماه، پرداخت جریمه‌ی نقدی.

محاسبه‌ی جریمه‌ی نقدی حضور بیش از حد مجاز در ترکیه

  • افراد زیر 18 سال: ماه اول 25 دلار، ماه‌های بعدی 5 دلار به علاوه‌ی پرداخت هزینه‌های اداری
  • افراد بالای 18 سال: ماه اول 50 دلار، ماه‌های بعد 10 دلار به علاوه‌ی پرداخت هزینه‌های اداری.

چنانچه فردی حین خروج نتواند و نخواهد جریمه‌ی اقامت غیر قانونی خود در ترکیه را پرداخت کند، تا 10 روز پس از بازگشت به ایران فرصت دارد مبلغ جریمه را در سفارت ترکیه در تهران تسویه نماید، در غیر این صورت تا 5 سال اجازه‌ی ورود به ترکیه را نخواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

گات ترکیمشاهده نوشته ها

گات ترکی مشاوران سرمایه گذاری جهانی با بیش از ده سال تجربه در زمینه املاک ، ثبت شرکت ، مهاجرت ، مبادله ارز و تجارت الکترونیکی در ترکیه را در رزومه ی خود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonجهت مشاوره تماس بگیرید.